Ogólne prawa uczenia się trafnie tłumaczą zachowania dzieci autystycznych i stanowią podstawę terapii behawioralnej.
Główne cele terapii behawioralnej
Rozwijanie zachowań deficytowych
Redukowanie zachowań niepożądanych
Generalizowanie i utrzymywanie efektów terapii Podstawowe reguły behawioralne w edukacji
Jeżeli chcemy, żeby zachowania występowały częściej, powinniśmy je systematycznie wzmacniać
Zachowania niepożądane nie powinny być wzmacniane
Pojawienie się trudnego zachowania nie jest niebezpieczne, jeśli tylko nie jest wzmacniane
Rozwijanie zachowań deficytowych
Zachowaniami deficytowymi nazywamy te zachowania, które uważa się za normalne i pożądane u dziecka w pewnym wieku i w pewnych okolicznościach, a które u dziecka autystycznego występują zbyt rzadko lub nie występują wcale (np. prawidłowa mowa, okazywanie uczuć, zabawa itd.) Zadaniem terapeuty behawioralnego jest kształtowanie u dziecka jak największej liczby zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku.
Zachowaniami deficytowymi nazywamy te zachowania, które uważa się za normalne i pożądane u dziecka w pewnym wieku i w pewnych okolicznościach, a które u dziecka autystycznego występują zbyt rzadko lub nie występują wcale (np. prawidłowa mowa, okazywanie uczuć, zabawa itd.) Zadaniem terapeuty behawioralnego jest kształtowanie u dziecka jak największej liczby zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku.
Drogą do tego celu jest: wybiórcze
wzmacnianie coraz bardziej zbliżonych do docelowych form zachowania
(kontrola wzmocnień, czyli manipulowanie konsekwencjami zachowania), ścisłe
kontrolowanie sytuacji, w których zachowanie przebiega (kontrola
bodźców, czyli manipulowanie czynnikami poprzedzającymi zachowanie-
instrukcjami i podpowiedziami).
Podstawowe etapy terapii behawioralnej dzieci autystycznych
Wczesne rozumienie mowy
Trening imitacji
Dopasowywanie i sortowanie
Imitacja werbalna
Rozwój rozumienia mowy i mowy czynnej; nazywanie obiektów i czynności
Pojęcia abstrakcyjne
Budowanie zdań. Nauka odpowiadania na pytania
Umiejętności szkolne
Rozwój społeczny. Nauka wspólnej zabawy
Czynności samoobsługowe
Ogólne zasady wyboru zachowań docelowych
Ucz umiejętności, z których twój uczeń będzie mógł korzystać codziennie do końca życia
Ucz umiejętności, z których twój uczeń może skorzystać natychmiast
Zacznij od nauki umiejętności podstawowych
Ucz umiejętności komunikowania się
Ucz zachowań funkcjonalnych
Wybieraj takie zachowania, z którymi masz szansę sobie poradzić
Zachowania niepożądane muszą zostać skorygowane
Polecam
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz