sobota, 4 maja 2013

Terapia behawioralna

Ogólne prawa uczenia się trafnie tłumaczą zachowania dzieci autystycznych i stanowią podstawę terapii behawioralnej.

Główne cele terapii behawioralnej    
Rozwijanie zachowań deficytowych   
Redukowanie zachowań niepożądanych   
Generalizowanie i utrzymywanie efektów terapii                                            Podstawowe reguły behawioralne w edukacji
Jeżeli chcemy, żeby zachowania występowały częściej, powinniśmy je systematycznie wzmacniać
Zachowania niepożądane nie powinny być wzmacniane 
Pojawienie się trudnego zachowania nie jest niebezpieczne, jeśli tylko nie jest wzmacniane
Rozwijanie zachowań deficytowych
Zachowaniami deficytowymi nazywamy te zachowania, które uważa się za normalne i pożądane u dziecka w pewnym wieku i w pewnych okolicznościach, a które u dziecka autystycznego występują zbyt rzadko lub nie występują wcale (np. prawidłowa mowa, okazywanie uczuć, zabawa itd.) Zadaniem terapeuty behawioralnego jest kształtowanie u dziecka jak największej liczby zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku. 
Drogą do tego celu jest: wybiórcze wzmacnianie coraz bardziej zbliżonych do docelowych form zachowania (kontrola wzmocnień, czyli manipulowanie konsekwencjami zachowania), ścisłe kontrolowanie sytuacji, w których zachowanie przebiega (kontrola bodźców, czyli manipulowanie czynnikami poprzedzającymi zachowanie- instrukcjami i podpowiedziami).
Podstawowe etapy terapii behawioralnej dzieci autystycznych
Wczesne rozumienie mowy 
Trening imitacji  
Dopasowywanie i sortowanie
Imitacja werbalna 
Rozwój rozumienia mowy i mowy czynnej; nazywanie obiektów i czynności  
Pojęcia abstrakcyjne
Budowanie zdań. Nauka odpowiadania na pytania 
Umiejętności szkolne
Rozwój społeczny. Nauka wspólnej zabawy 
Czynności samoobsługowe
Ogólne zasady wyboru zachowań docelowych
Ucz umiejętności, z których twój uczeń będzie mógł korzystać codziennie do końca życia 
Ucz umiejętności, z których twój uczeń może skorzystać natychmiast  
Zacznij od nauki umiejętności podstawowych
Ucz umiejętności komunikowania się 
Ucz zachowań funkcjonalnych  
Wybieraj takie zachowania, z którymi masz szansę sobie poradzić 
Zachowania niepożądane muszą zostać skorygowane 

                           

 

                        

Polecam
                                                                     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz