niedziela, 5 maja 2013

Dogoterapia


Dogoterapia jest jedną z metod, która dzięki wykorzystaniu w pracy psów - terapeutów  ma na  celu  wspomaganie procesu rehabilitacji fizycznej i umysłowej zarówno dzieci jak i dorosłych dotkniętych takimi chorobami jak: autyzm, porażenie mózgowe, niedowład kończyn, charakteropatia, zespół wiotkiego dziecka itp.   Dawno  temu  zauważono, że obecność psów wpływa pozytywnie       na ludzi, działa  uspokajająco,   pozwala   na       wyciszenie i  opanowanie   złych emocji.   To  właśnie  cierpliwość,  wrażliwość,   spokój i oddanie człowiekowi powoduje, że psy doskonale spełniają się w roli terapeutów.
Terapia kontaktowa z udziałem psa ma na celu rozwój ruchowy, intelektualny, emocjonalny i społeczny pacjentów. Ważne dla osób niepełnosprawnych jest to, że pies nie ocenia, nie denerwuje się w sytuacji, kiedy ćwiczenie nie uda się, nie krytykuje. Pies nie zwraca uwagi na niedoskonałości wyglądu, mowy czy odruchów. Jego całkowicie akceptująca postawa umożliwia wytworzenie więzi z pacjentem, zapewnia mu poczucie bezpieczeństwa oraz co niezmiernie istotne, przyczynia się do aprobaty własnej osoby ze wszystkimi ograniczeniami wynikającymi z choroby. Pozwala na rozwijanie kontaktów społecznych oraz poprawę komunikacji ze światem zewnętrznym, wpływając tym samym korzystnie na rozwój emocjonalny osoby niepełnosprawnej.
Współpraca na płaszczyźnie pacjent – pies motywuje do podjęcia ćwiczeń, nowych zadań oraz wyzwań niejednokrotnie niemożliwych do osiągnięcia tradycyjnymi metodami terapeutycznymi. To z kolei zapewnia rozwój ruchowy i aktywność pacjenta, usprawnia jego motorykę dużą i małą. Terapia z udziałem psa stymuluje również rozwój społeczny osób niepełnosprawnych, gdyż pozwala otworzyć się pacjentom na świat zewnętrzny, przełamać lęki i obawy wynikające z bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem lub zwierzęciem, a także rozwija w pacjencie samodzielność i odpowiedzialność za drugą, żywą istotę.Przyczynia się do rozwoju sfery umysłowej dziecka i jego zmysłów (wzroku, słuchu, dotyku i węchu). Zadania i ćwiczenia wykonywane podczas sesji terapeutycznych z udziałem psa wpływają także na poprawę koncentracji, rozwój mowy oraz poszerzenie słownictwa biernego i czynnego. Poprzez zabawy z psem dziecko uczy się rozpoznawania kolorów, kształtów, wykazywania różnic i podobieństw.Dogoteriapia poprzez organizację różnych form zajęć i ćwiczeń ma na celu wszechstronny rozwój osoby. Jednak należy pamiętać, że efektywność zajęć terapeutycznych uzależniona jest od rodzaju schorzeń, indywidualnych cech i możliwości osoby niepełnosprawnej. Dlatego tak duże znaczenie ma, żeby    zajęcia    były   prowadzone   przez   odpowiednio   wyszkolone   psy i specjalistyczną kadrę. 

 

            
 

 

Polecam

1 komentarz: