Jako całościowe zaburzenie rozwoju, autyzm ma wpływ na wszystkie obszary
funkcjonowania dziecka. Powoduje zaburzenia relacji społecznych i
kontaktu, trudności z podporządkowaniem się regułom społecznym
wynikające z braku ich zrozumienia. Większość dzieci autystycznych jest
niemówiąca, nie komunikuje się gestem, ma trudności ze wskazywaniem,
naśladowaniem, spełnianiem poleceń. Jeśli dzieci mówią, to są to często
echolalie. Nie potrafią one tworzyć dłuższych rozbudowanych wypowiedzi,
mają trudności z inicjowaniem i podtrzymywaniem wymiany konwersacyjnej.
Cechuje je brak lub ograniczenie rozumienia pojęć abstrakcyjnych. Nawet
dobrze funkcjonujący autyści mają problemy z pragmatyką języka.
Dodatkowo obserwuje się u nich zaburzenia zachowania – liczne
stereotypie i rytuały, koncentrowanie się na niefunkcjonalnych
właściwościach przedmiotów, skrajne formy zaburzeń koncentracji. U
niektórych pojawiają się także zachowania agresywne i autoagresywne.Oczywiście podany powyżej opis funkcjonowania dziecka autystycznego jest
bardzo ogólny i niepełny. Każdy, kto zetknął się chociaż z kilkorgiem
dzieci chorych na autyzm wie, jak bardzo różny obraz funkcjonowania mogą
one prezentować.
Obsesyjne ustawianie przedmiotów jeden na drugim lub w linii może być objawem autyzmu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz